امگاگلوبال دریچه ای برای حیات طبیعی ومتعادل
امگاگلوبال دریچه ای برای حیات طبیعی ومتعادل

ایران برخلاف بسیاری از کشورها فاقد موسسه ای برای سنجش میزان انرژی ساطع شده از آنتن های BTS است. مهندس مسعود فاتح محقق مرکز پژوهش های مجلس و مدیر پروژه بررسی آثار سوء امواج الکترومغناطیسی این مرکز در گفت و گو با روزنامه خراسان با اعلام این مطلب می گوید: در کشورما، اپراتورهای تلفن همراه هم مجری وهم ناظر نصب آنتن های BTS هستند درحالی که یک مجری نمی تواند ناظر باشد.

به گفته رئیس سازمان اطلاع رسانی تحلیلگران مخابرات، میزان امواج ساطع شده از بعضی آنتن های BTS در مناطق پرجمعیت شهر بیشتر از حد استاندارد بین المللی است که باعث ایجاد عوارض و آثار سوء می شود.

مهندس فاتح می گوید: محققان تأکید می کنند که قرار گرفتن در معرض تشعشعات امواج، آثار نامطلوبی بر سلامت انسان دارد که میزان و شدت آن به طول موج و میزان قرار گرفتن در برابر این تشعشعات وابسته است.

فاتح می گوید: شواهد علمی نشان می دهد افرادی که در مراحل اولیه خواب بیش از دیگران در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار دارند، معمولا فعالیت های مغزی بیشتری از خود نشان می دهند؛ به عبارت دیگر آن ها احساس آشفتگی و بی قراری می کنند. بنابراین زمانی که در دنیای مدرن از لوازم الکترونیکی و تلفن های همراه استفاده می کنیم، باید در نظر داشته باشیم که هم زمان در معرض آثار منفی امواج الکترومغناطیسی به میزان گسترده قرار داریم.

به گفته مهندس فاتح، امواج الکترومغناطیس مختص تلفن های همراه نیست بلکه لوازم برقی مانند مایکروویو، سشوار، سیستم های بی سیم، موتور خودرو، سیستم های فشارقوی و رایانه و انواع لوازم برقی که در اطراف ما وجود دارد، امواجی از خود ساطع می کند که برای انسان مضر است. تأثیرات منفی حاصل از این امواج، بستگی به نوع و طول موج آن ها دارد.

به گفته این پژوهشگر پارلمانی، با افزایش کاربرد امواج الکترومغناطیس در زندگی امروز، دانشمندان از سال ١٩۴٠ به فکر تحقیق در مورد خطرات احتمالی این امواج افتادند و تحقیقات گسترده ای را در مورد آثار سوء آن بر بدن انجام داده اند. موسسه های گوناگون استانداردهای متعددی برای سطح مضر بودن امواج تعیین کردند که به تدریج پس از کشف این مهم که این امواج حتی در مقیاس های پایین نیز برای بدن مضر است، استاندارد آستانه مضر بودن امواج را کاهش دادند، در واقع استانداردهای اولیه سطح بیشتری از جذب امواج الکترومغناطیسی را برای بدن مجاز می دانست.

مرکز پژوهش های مجلس با جمع آوری گزارش های مختلف به این نتیجه رسید که گوشی تلفن همراه بیشترین آسیب را نسبت به دیگر دستگاه ها به بدن می رساند.

دبیر انجمن دانش آموختگان مخابرات ضمن اشاره به این مسئله می گوید: از آن جا که گوشی های تلفن همراه در فاصله نزدیک تری به بدن قرار می گیرد و از طرف دیگر عموم مردم نیز علاقه بیشتری به استفاده از این دستگاه دارند، بنابراین امواج ساطع شده از آن هم تأثیرات بیشتری بر بدن می گذارد.

وی می افزاید: گزارش های علمی بروز عوارضی همچون کم شدن حافظه بلندمدت و کوتاه مدت، سردرد، افزایش فشارخون، ایجاد اختلال در عملکرد قلب و کلیه ها و تأثیر نامطلوب آن بر باروری را در این زمینه تایید کرده است. تأثیرات منفی گوشی تلفن همراه بر کودکان خیلی بیشتر است.

مهندس فاتح می گوید: زمانی که یک دستگاه تلفن همراه فاصله بیشتری با آنتن BTS دارد امواج الکترومغناطیسی ساطع شده آن خیلی بیشتر و قوی تر است، چون برای در ارتباط بودن و در تماس بودن با آنتن، انرژی بیشتری ساطع می کند.
فاتح می افزاید: حتی زمانی که کاربر از تلفن استفاده نمی کند، گوشی در حال ارسال و دریافت امواج به نزدیک ترین آنتن است. بنابراین زمانی که فاصله گوشی با آنتن BTS کمتر است برای ارتباط با آنتن، انرژی کمتری نیز از گوشی ساطع می شود و طبیعی است که ضرر کمتری هم در پی خواهد داشت. به همین دلیل زمانی که فردی مسافرت می کند یا به مسافت هایی که در فاصله دورتری از یک آنتن قرار دارد، می رود، شارژ تلفن همراه وی زودتر تمام می شود.
رئیس سازمان اطلاع رسانی تحلیلگران مخابرات تأکید می کند: برای کاهش ضررهای ناشی از امواج تلفن همراه تا حد امکان بهتر است آن را روی تلفن ثابت دایورت کنیم. توصیه بعدی استفاده از هندزفری دارای سیم است؛ چون هندزفری بی سیم از طریق امواج با تلفن همراه در تماس است، بنابراین از خود انرژی ساطع می کند و قرار دادن گوشی هندزفری بی سیم در گوش نیز ضرر بیشتری خواهد داشت.

همچنین آنتن های BTS نیز باید توسط اپراتورها، در مکان های مناسب نصب شود تا ارتباط گوشی با شبکه به راحتی برقرار شود.

مهندس فاتح می گوید: براساس نتایج پژوهش هایی که در انگلستان و اسپانیا در زمینه بررسی آثار آنتن های BTS انجام شده است، در ٩٧ درصد کسانی که بیشتر از حد معمول از تلفن همراه استفاده می کنند، آثار سوء و عوارضی همچون افزایش استرس، سردرد، خستگی، دلهره، اختلال در عملکرد حافظه، مشکل در تمرکز، بی اشتهایی و حتی عوارض پوستی مشاهده شده است؛ بهتر است گوشی در سمت قلب یا کمر قرار نگیرد و درون کیفی و با فاصله از بدن گذاشته شود تا آثار سوء آن تا حد امکان کاهش پیدا کند. باتوجه به این که شبکه تلفن همراه مبتنی بر انتشار امواج رادیویی و ایجاد و توسعه آن است، استفاده از آنتن های فرستنده و گیرنده امواج تلفن همراه با نام BTS نیز با حساسیت دنبال می شود.


دبیر انجمن دانش آموختگان مخابرات با اشاره به این مسئله می گوید: بررسی گزارش های علمی منتشر شده از سوی متخصصان حوزه مخابرات و پزشکی مانند موسسه مهندسان برق و الکترونیک، موسسه استانداردهای ملی آمریکا، کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر تشعشعات غیر یونیزه، انجمن ملی اندازه گیری و حفاظت در برابر تشعشعات رادیویی نشان می دهد که طبق استانداردهای اعلام شده در سال ١٩٩٩، در آن دسته از آنتن های BTS که در باند فرکانسی هزار و ٨٠٠ مگاهرتز کار می کند، حداقل انرژی رادیویی که قرار گرفتن در معرض تشعشع آن برای سلامتی مضر نمی باشد، ٢/١ میلی وات بر سانتی مترمربع است؛ این میزان برای شبکه هایی که در باند فرکانسی ٩٠٠ مگاهرتز کار می کند، ۵٧/٠ میلی وات بر سانتی مترمربع می باشد.

وی می افزاید: اگر این استانداردها در کشور مورد توجه اپراتورهای مختلف قرار بگیرد می توانیم ادعا کنیم که ضرر امواج این آنتن ها به حداقل خود و حتی کمتر می رسد. ولی متأسفانه شاهد هستیم که دربسیاری از نقاط پرجمعیت برای تحت پوشش قرار دادن مشترکان اضافه شده به شبکه، اقدام به افزایش توان آنتن می کنند که این افزایش توان اگرچه موجب می شود محدوده بیشتری تحت پوشش قرار گیرد ولی میزان انرژی ساطع شده از آن خیلی بیشتر از حد استاندارد می شود. بنابراین باید گروهی به فعالیت بپردازند و میزان انرژی ساطع شده از آنتن های BTS و استاندارد بودن میزان امواج ساطع شده از آن ها را آزمایش کنند که متأسفانه در حال حاضر چنین موسسه ای وجود ندارد.

مهندس فاتح اظهار می دارد: نحوه ارسال امواج از طریق BTSها در کشور ما معمولا به گونه ای است که سیگنال BTS در فاصله ۵٠ تا ٢٠٠ متر از BTS به زمین می رسد.

Google Groups
اشتراك در امگاگلوبال ایران
:نشانی پست الکترونیک
بازدید از این گروه

نوشته شده در تاريخ برچسب:امگاگلوبال,طب سنتی,امایزفیوژن,کوانتوم تراپی,مکمل درمانی,اموند,امپندنت,مگنت تراپی,بایومگنت,امگا,مغناطیس درمانی,ارامش,امگاگلوبال,اثرات امواج تلفن همراه روی بدن انسان,اثرات امواج موبایل در بدن انسان,اثرات خطرناک موبایل,تلفن همراه,اثرات منفی تلفن همراه,اثرات منفی تلفن همراه,مضرات موبایل,اثرات موبایل,اثرات منفی موبایل,عوارض تلفن همراه,اثرات منفی وخطرناک موبایل,اثرات منفی ومضر موبایل,استفاده محدود زماني ازتلفن همراه,امواج موبایل,بدترين شكل مكالمه,قراردادن تلفن كنارگوش,تلفن همراه رابه رختخواب نبريد,خطر استفاده همزمان ازتلفن همراه بامايكروويو,رایانه,يارانه,استفاده ازتلفن همراه براي مبتلايان به بيماري‌هاي گوناگون متفاوت است,دگرگوني درعملكردهموگلوبين خون,زیان های موبایل,ضررهای تلفن همراه,ضررهای موبایل,مضرات تلفن همراه,مضرات موبایل,موبایل,امگاگلوبال,اموند,امپندنت,امایزفیوژن,امزاید,بایومگنت,امجنیکس,دستبندامگاگلوبال,محصولات امگاگلوبال,جدیدترین روش,درمان بیماریها,مقابله باامواج,امایز,وایتافلاسک,صرع,میگرن,الزایمر, توسط arash